Ryd op – og få mere tid!

12 Shares

Ryd op i forstyrrelser, afbrydelser og tidsslugere – og bliv en gladere version af dig selv

Her i det tredje (ud af tre) indlæg om at rydde op i dine ting, din hverdag og dit liv, er vi nu nået til at kigge på hvilke steder i dit liv, du med fordel også kan rydde op og træffe klare valg om hvad og hvem, der skal have adgang til dit fokus, din tid og din energi.

I første indlæg gav jeg dig en simpel og effektiv metode til at rydde op, og et par rigtig gode grunde til at gøre det – ud over at det selvfølgelig skaber mere fysisk plads.

I andet indlæg kom du med hjem til min famile og jeg i den store oprydningsproces, vi netop har været igennem. Selvom vi er en trænet op- og udrydningsfamilie, skete der alligevel noget nyt og uventet i denne omgang, som jeg deler med dig i indlægget.

Her i tredje og sidste oprydningskapitel sætter jeg spot på en række steder, du med fordel også kan luge lidt (eller meget) ud, hvis du vil værne om dit fokus og din tid og din energi.

 

Ryd op – og få mere tid

Tid er en af vores mest dyrebare ressourcer nu om dage. Kærligheden er selvfølgelig allervigtigst, men den er der altid nok af. Det er der til gengæld ikke, når det gælder tid. Og der er rigtig mange og rigtig meget, der kæmper om at få del i din portion tid. Derfor er du nødt til at træffe afgørende valg om, hvordan du vil bruge den. Hvis du ikke gør det, er der helt sikkert nogen andre, der gør det på dine vegne.

Det her indlæg handler ikke om at rydde op i fysiske ting, men at rydde op i forstyrrelser og afbrydelser, der snupper dit fokus, og i tidsslugere der ikke giver værdi for den tid, de koster.

 

De sociale medier – start dit ryd op projekt her

Vi kommer ikke udenom, at de sociale medier er en tidssluger af rang. De kan mange gode ting – men de sluger meget nemt alt for meget tid. Selvom det er hyggeligt at scrolle og scrolle ned gennem diverse feeds, kan man meget nemt diskutere, om det er flere timer af din tid hver dag værd.

ryd op i dit forbrug af sociale medierFor nylig er min telefon begyndt at fortælle mig, hvor meget tid jeg bruger på den, og selvom jeg er opmærksom på at skrue ned for min tomgangs-tilstedeværelse på både facebook og instagram, kan jeg se at jeg har skræmmende meget potentiale for at forbedre (formindske) mit tidsforbrug lige her. Det bliver meget tydeligt, når mine telefon fortæller mig, at jeg har brugt rundt regnet fire timer pr dag i denne uge, og at det er x antal minutter mindre end i sidste uge. Selvom en del af mit forbrug er arbejdsrelateret, kan jeg se at der er en alt for stor del der ikke er. Tænk hvis jeg havde talt med min mand i de timer (forudsat han var hjemme selvfølglig). Eller strikket. Eller bagt en kage med mine børn. Eller sovet. Eller gloet ud af vinduet.

Jeg har over en periode arbejdet på at fjerne mere og mere af det, der ”frister” mig til at blive hængende i tomgang på diverse medier.

Du får mine tricks her:

Ryd op i hvad og hvem du følger

Først har jeg lavet en grundig oprydning i, hvem og hvad jeg følger på Facebook og Instagram. Det er så nemt at klikke synes godt om eller følger, og inden man får set sig om, følger man alt muligt, som dybest set ikke er interessant.

Rigtig mange følg-klik sker udfra et FOMO-perspektiv. Altså Fear Of Missing Out. Vi bilder os selv ind at ”det er gratis liiiige at følge med her, og det kunne at jeg gik glip af noget virkelig banebrydende, hvis jeg ikke er med i den her klub”. Det kan være noget meget konkret, vi håber på at få med (det éne lille tip, der forvandler din hverdag fra kaos til harmoni), eller en mere generel fornemmelse af at være opdateret og vide hvad der rører sig, så vi ikke lyder som komplette idioter, hvis vi skulle komme til at føre en samtale med et ægte menneske, ude i det vi kalder virkeligheden. Det sker sjældent, at det virkelig vigtige kommer fra en profil på instagram. Til gengæld lader vi os påvirke og forstyrre og få stjålet vores tid af de budskaber og updates vores øjne møder.

 

Ryd op i lister

Så gennemgå din liste af venner og sider på facebook og din følger-liste på instagram, og unfollow alle dem og alt det, der ikke giver værdi i et eller andet omfang. Vær benhård! Slet dem du bare følger bevidstløst, og slet især dem, du bliver i dårligt humør af at følge.

ryd op i det der stjæler dit fokusJeg opdagede helt specifikt, at der er var en særlig instagramprofil, som jeg blev irriteret og i dårligt humør af at se opslag fra. Jeg fulgte alligevel med noget tid, for jeg fik fortalt mig selv ”at jeg burde være klogere end at blive trist og føle mig mindre værd/dårlig, når jeg så opslag fra hendes ”perfekte liv”. Sikke et selvpineri. Da jeg indså det, var det ikke svært at af-følge hende.

Men hvor er det nemt at lande i en kamp og diskussion med os selv om, om hvad vi burde og ikke burde blive påvirkede af. Vi ved jo godt med vores fornuft, at det vi ser på de sociale medier er redigerede virkeligheder, men vores fornuft kommer til kort, når vores følelser bliver ramt. Så stop kampen med dig selv om, hvad du burde og ikke burde, og tillad dig selv at fjerne dét fra dit liv, som slider på dig på den ene eller anden måde.

Hvis du ikke vil unfriende (på facebook), kan du unfollowe. Altså klikke på følg og vælge følg ikke længere. Så ser du ikke længere opslag fra den person, men i er stadig connectet som venner.

 

Ryd op i og meld dig ud af grupper

Gennemgå også de grupper du er i på fx facebook. Du er i flere end du tror! Og jeg vil gerne vædde en god kop kaffe på, at der ikke har været aktivitet inden for det seneste år (mindst) i over halvdelen af dem. Forlad dem. De fylder, selvom de bare er der. Hvis de ikke giver værdi hvorfor så blive? Hvad er chancen for, at nogen pludselig lægger et sjovt (og uundværligt) billede op i den gruppe i brugte til at arrangere polterabend for din veninde som blev gift for 3 år siden? (Psst: FOMO igen).

 

Brug notifikationer klogt

ryd op og ud i dine notifikationerKig på dine indstillinger for notifikationer. Slå som udgangspunkt alt fra, der giver en pling-lyd eller ”ruller” ind i toppen eller siden af din skærm på både telefon og computer. Det gælder både sociale medier og mails, og alt hvad der ellers lyser op på den ene eller anden måde. Forskning siger at det tager 20 minutter at komme tilbage til dyb koncentration og fokus, når man er blevet afbrudt. Hvis alt muligt dinger og plinger og ruller ind over dig, mens du arbejder eller mens du har fri, så er det jo i praksis umuligt at arbejde effektivt, eller at slappe ordentligt af. Det er den direkte vej til stress og kæmpe utilfredshed og utilpashed i både hverdag og liv som helhed. Spar dig selv for det.

PS: Det er lykkedes mig aldrig at komme på twitter og snapchat, og jeg har en stærk plan om at være standhaftig. Det kunne sikkert give et godt grin eller en spændende politisk vinkel på noget en gang i mellem, men jeg forudser at værdien af det bliver langt mindre, end den tid det kommer til at koste mig at blive rullet ind i endnu en verden af feeds og stories og updates og notifikationer..

Hvis du er der, kan du selvfølgelig også bruge oprydningsredskaberne der. Ligesom på alle de sociale medier jeg slet ikke har nævnt.

 

Bruger jeg den her app?

Kig kritisk på dine apps. Bruger du dem alle sammen? Har du brug for dem? Giver de værdi? Eller har du dem bare af gammel vane eller fordi ”Hvad nu hvis”. Ud med dem der bare fylder og optager plads og fokus.

 

Ryd op i nyhedsbreve og andre mails

ryd op i unødvendige mailsAfmeld dig de nyhedsbreve du ikke får værdi fra. Vi bruger gennemsnitligt 800 timer om året på at læse mails. Ville det ikke være okay, hvis det kun var 600?

Det er nemt at give dig selv mere plads her. Alle de mails du bare sletter med det samme uden at læse dem – afmeld dem i stedet for. Ellers kommer de igen. Ud med det der bare fylder. Det gælder også mit nyhedsbrev. Bliv endelig, hvis du bliver inspireret af det du læser. Men hvis du ikke får værdi af det, så afmeld dig. Du kan altid vende tilbage igen, hvis du får lyst. Men tag stilling. Behold det du bruger og bliver inspireret af, og spar så ellers dig selv for unødigt fyld og støj – også i din mailboks.

 

 

Glemte abonnementer – frigør penge og energi

Tjek også dine abonnementer igennem. Det gælder både streamingtjenester, magasiner, aviser, fitness osv. Giver de værdi lige nu? Ja eller nej. Go or stay. Der kan endda være en del penge at hente her – udover en oprydning i den dårlige samvittighed over alt, det du ”burde” give fokus, som du nu ikke behøver at bekymre dig om mere.

 

Ryd op i billeder – hvis du orker

Jeg har også gennemgået (og slettet) billeder på min telefon. Mange tusinde…… Det tager ret lang tid, men kan bides op i mindre dele og kan med fordel gøres, når du kører i bus / s-tog / letbane, eller sidder i bilen på parkeringspladsen, og venter på at dit barn er færdig til gymnastik eller spejder.

Du kan også lade være. Jeg gjorde det mest, fordi jeg blev grebet af at rydde alt overflødigt ud på så mange planer som muligt, og fordi det letter mit arbejde med at udvælge billeder til de mindebøger, jeg laver til ungerne. Og fordi det over tid kommer til at optage rigtig meget opbevaringsplads, når alle de ligegyldige og uskarpe og overflødige billeder også overføres fra min telefon. For hold da op hvor kan man nemt tage 10 billeder af det samme. Eller optage videoer af noget, man aldrig kommer til at se igen, men nok bare skulle have koncentreret sig om at opleve helt, mens det foregik live. Ud med det. Det binder energi på “Det skal jeg også lige huske at se (igen)” -kontoen. Til ingen verdens nytte.

 

Ryd op i dine relationer – eller kig særlig kærligt på dem og dig selv

Relationer. Den er straks lidt sværere. Og nu er det ikke fordi jeg opfordrer dig til at slå op med halvdelen at din familie eller venner.

Men prøv blot lige at scanne dine relationer. Hvilke giver energi og glæde? Og hvilke tager energi og slider? Det kan i sig selv være lidt af en øjenåbner at gøre. Skriv det evt ned, hvis du har brug for lidt visuel hjælp til at skelne mellem de to typer af relationer.

Hvor mange relationer giver dårlig samvittighed at tænke på? Her er det vigtigt at skelne mellem den slags dårlige samvittighed, der handler om ”Jeg burde se ham/hende/dem noget mere (synes nogen), men jeg orker det faktisk ikke”, og så den slags der handler om ”Vi ses /snakker /skriver for lidt, og det ville jeg ønske var anderledes”.

Der er voldsomt meget at bruge sin tid og energi på i årene med små og mellemstore og store børn, og karriere, og gamle huse der skal sættes i stand eller nye huse der skal bygges, og forældreintra og fritidsinteresser osv. Derfor er vi nødt til at prioritere. Vi kan ikke det hele hele tiden, og hvis vi prøver at gøre det hele, kommer vi til at gøre rigtig meget halvt eller kvart.

Lad derfor roligt alle pligtrelationer glide lidt ud. Tag med til folkeskolejubilæet, hvis du har lyst, og lad roligt være hvis du ikke har. Læg mærke til hvornår du siger ”Lad os lige lave en kaffeaftale snart, det kunne være rigtig hyggeligt”, helt uden at mene det, og mest bare håber på, at modparten ikke tager dig på ordet. Det gælder både veninder, naboer, kolleger, gamle bekendte og endnu mere perifere relationer, som vi meget nemt kan komme til at sidestille med vores allernæreste relationer, når det gælder graden af vigtighed.

ryd op og skab plads til vigtige relationerHvis det føles for voldsomt at afslutte kontakten helt (også selvom det bare sker mentalt for dig), så tænk på det, som at sætte noget lidt på pause, eller køre noget i pit for en stund. Så er det ikke helt dødt og slut, men kan lige stå lidt på lager, indtil du får brug for det / tid til det igen (hvis du gør det). Og hvis du er kommet til at fejlplacere noget på lager, som var for vigtigt til at blive stillet væk, skal det nok poppe op og minde dig om det. Vær ganske rolig ved det.

Så bliver der nemlig mere tid til at pleje og nyde de relationer, du bliver glad og opfyldt af. Og det bliver også nemmere at få øje på, om du er kommet til at forsømme nogen relationer lidt, eller trænger til at personen i den anden ende kommer lidt tættere på, fordi du føler dig lidt overset eller glemt. Reparer, hvis der er brug for det!

 

De svære relationer er…..svære

Og så er der de relationer, som slider, men som ikke lige umiddelbart lader sig køre i pit. Mange oplever, at det er svært at være i relation til forældre eller svigerforældre, søstre, svigerinder osv. Det kan være usandsynligt smerteligt og meget opslidende at være i en relation af en karakter og umiddelbart tæthed, som gør at den ”burde” være rar og varm og støttende at være i, men som ikke er det. For nogen er det den bedste løsning at bryde kontakten, men for mange er det ikke. Der er mange trin at gå inden et brud behøver at komme på banen.

I stedet kan det være hjælpsomt at give sig selv lov til at være i relationen på en anden måde. Så hvad kunne hjælpe dig her, hvis du er en af dem, der står i en svær relation i nærmeste familie? Skal I ses færre gange? På andre måder end hjemme hos jer hver især? Skal du have sagt højt, hvad du gerne / ikke vil diskutere? Hvilke forventninger har du til dig selv i den relation, og kunne der måske bliver lidt mere plads til at trække vejret, hvis du justerede lidt på dem? Måske behøver du ikke være den (eneste), der skubber på og prøver at løse det hele hver gang – bare i en periode.

Står du i en svær relation, som føles låst og svær at bevæge eller undgå, så har du min dybeste medfølelse. Det er et svært sted at stå, og du har brug for al den omsorg og næring du kan få. Både fra dig selv og fra andre.

 

Hit med dit ryd op tip

Listen her er langt fra udtømmende, når det gælder steder at rydde op og ud og træffe bevidste valg om, hvad der ikke skal optage plads for det, som lige præcis skal have plads i dit liv og din hverdag.

Hvis du har gode tips eller flere ideer til steder, hvor der kan frigives energi og tid, så skriv dem endelig i kommentarfeltet herunder, så vi alle sammen kan blive endnu mere inspirerede.

 

 

Psykolog Heidi Agerkvist opfordrer- Ryd op!

 

Rigtig god fornøjelse!

Og husk at gode ting godt må tage tid. Du behøver ikke fikse det hele på én gang.

 

Bedste hilsner
Heidi

 

 

 

Læs også:

⚫️ Oprydning der gør dig lykkelig – hvis du tør

⚫️ Kom, vi skal rydde op (igen) – og det bliver fedt!

 

 

12 Shares

4 Responses to Ryd op – og få mere tid!

  1. Charlotte 3. december 2018 at 10:31 #

    Hej Det er så relevant! Jeg har forsøgt at måle aktivitetetsniveau på mobilen med appen moment! Er der andre apps der er gode til det formål så hører jeg gerne om det.

    Jeg bruger ofte telefonen til at koble af (zoome ud) fra børn og pligter men vil gerne skifte den ud med noget andet. Er der andre der har ideer til hvad man ellers kan benytte? Blade?, bøger?

    • Heidi Agerkvist 4. december 2018 at 12:32 #

      Moment er et rigtig godt bud. Der findes også masser af andre apps, der bl.a. kan måle forbrug eller spærre for adgang til bestemte apps, når et selvvalgt tidsrum er opbrugt. Se fx et par bud her

      Meget af det her handler om vaner. Så du skal etablere en ny vane som du forbinder med afslapning og at koble af. Jo flere gange du gør det nye, jo mere bliver den gamle vane udslukt. Men hav tålmodighed. Det kan godt tage tid 🙂

  2. Mads 1. december 2018 at 19:32 #

    Virkelig god artikelserie. Den her falder lige ned i mit eget aktuelle tema. Den er der iPhone-opdatering, der begyndte at fortælle hvor mange timer man bruger på telefonen er direkte skræmmende. Nørder man det kan man se præcis hvilken app eller hjemmeside man har været på hvor meget.

    Jeg slettede min Facebook-profil helt i sidste uge. Jeg havde ladet op til det i et halvt år hvor jeg bleve mere og mere træt af mit ligegyldige feed. Undskyld til mine venner – det er naturligvis ikke altsammen ligegyldigt – men det meste i det generelle feed er. Måske sidder de lige nu og skriver sjove ting jeg ikke ser, men jeg har faktisk ikke FOMO over det. Jeg går ud fra at de skriver til mig, hvis der er noget jeg skal vide eller fortæller historien i virkeligheden når vi ses.

    Jeg bruger Facebook-grupper rigtig meget i mit arbejde og annoncerer også på Facebook, er administrator i nogle daglige grupper osv. Men så fik jeg idéen at oprette en ny “arbejdsprofil” og kun tilføje mennesker fra mit faglige netværk. Så nu går jeg bare ind i de relevante grupper når jeg er på arbejde, men sidder ikke på Facebook når jeg har fri.

    Det sjove er at samme dag som jeg meldte det ud og slettede min profil fik jeg to beskeder med invitationer til at ses i virkeligheden.

    Nu er der gået en uge og jeg har næsten glemt at Facebook findes. Jeg savner det ikke.

    Jeg kender det du skriver om Instagram Jeg følger også nogle profiler jeg intet positivt får ud af. Tværtimod. Jeg har. som dig, især én profil som hver gang hun slår noget op krummer jeg tæer og bliver ophidset. Alligevel bliver jeg ved med at følge og køre rundt i det.

    • Heidi Agerkvist 2. december 2018 at 21:44 #

      Jeg går og pønser på at gøre det samme mht Facebook. Jeg vil i virkeligheden gerne helt af. Jeg er fanget i at scrollet for meget ned over noget, der dybest set ikke bidrager med noget. Men jeg bliver alt for meget ved alligevel. Måske i håb om at “lige om lidt støder jeg på det opslag, der retfærdiggør, at jeg allerede har brugt alt for meget tid her”. Måske skulle det være den ultimative tids- og nærværsjulegave til mig selv – og alle dem jeg holder af…..

Skriv din kommentar

Hent mit videokursus om konflikthåndtering i børnefamilien

Få videokurset om konflikthåndtering i børnefamilien

Konkrete og effektive redskaber til dine udfordringer i hverdagen med børn

★ Løbende tips og inspiration til mere ro og glæde i familien

★ Få den nyeste viden først

(Koster kun din mailadresse)

.

You have Successfully Subscribed!