Taknemmelighed giver hverdagslykke

Et simpelt tip der får din trivsel til at stige

[Psykosnack: Læsetid max 3 minutter]

 

psykosnacksEt af de elementer, der går igen og igen i forskningen i såkaldt selvudvikling eller bare øget af trivsel, er det at skrive dagbog. Det virksomme element i det er dels at få noget ”ud af hovedet og ned på papir” – altså det at eksternalisere det og også deraf få større overblik og mindre overvældelse. Og dels det at kunne følge sig selv over tid. At kunne bladre tilbage (og frem) og se, at der faktisk er dage, hvor det går godt, og der sandsynligvis er flere af dem, end vi husker på de dage, hvor det hele er lidt mere gråt og tungt.

Taknemmelighed – mere af det tak!

Der er mange måder at skrive dagbog på, men den jeg altid anbefaler og selv bruger er taknemmelighedsdagbogen.

Det er der to grunde til:

  • Det en meget overskuelig og lettilgængelig måde at skrive dagbog på.
  • Den spiller perfekt sammen med hjernens princip om at lade det, vi giver fokus, vokse.

At bruge taknemmelighedsdagbogen som metode går i al sin enkelhed ud på hver dag at skrive tre ting ned som du er taknemmelig for. Det er altså hverken indviklet eller omfattende.

I starten kan det måske være lidt svært at ”finde på” tre ting du synes udløser taknemmelighed, og som du synes er store nok, til at de tæller. Men netop fordi hjernen lader det vokse, som vi fokuserer på, vil det over (kort) tid føles som om, der er masser at vælge i mellem, og det kan nærmest blive svært at begrænse sig til kun 3 elementer.

Det er tilladt at være taknemmelig og alt tæller.
Her får du lidt inspiration til at komme i gang:

💚 Jeg er taknemmelig for at have sovet godt (bedre) i nat.

💚 Jeg er taknemmelig for at bo i et land, hvor mine børn ikke skal sulte.

💚 Jeg er taknemmelig for at have betydning for nogen.

💚 Jeg er taknemmelig for at det lykkedes mig at stoppe en dum situation med børnene her til aften, inden den eksploderede endnu mere, end den allerede nåede at gøre.

💚 Jeg er taknemmelig for at have en mand, der vil mig – og selvom jeg nogle gange bliver i tvivl om det, og synes han er irriterende.

💚 Jeg er taknemmelig for, at jeg turde være modig i dag.

💚 Jeg er taknemmelig for, at jeg formåede at se aflysningens af toget som en gratis pause til mig, i stedet for at stresse over en dum situation, jeg alligevel ikke kunne ændre på.

💚 Jeg er taknemmelig over, at jeg i dag kunne have omsorg for mig selv og min indsats som mor. Jeg gjorde mit bedste. Det var ikke perfekt. Men det var mit bedste, og det tæller også.

 

Brug en lille notesbog og skriv 3 ting hver dag. Lidt efter lidt vokser et helt bibliotek af taknemmelighedselementer frem, og du kan bladre i bogen og blive glad i låget og varm om hjertet – selv på en blå dag.

Taknemmelighed er en direkte vej til hverdagslykke. Lige til at blive afhængig af 🙂

 

Psykolog Heidi Agerkvist - om taknemmelighed

 

God fornøjelse!

Bedste hilsner
Heidi

 

 

 

Læs flere psykosnacks her:

➡️ Styrk dit parforhold på 4 sekunder

➡️ Har du fat i livet eller har livet fat i dig?

 

Skriv din kommentar

Hent mit videokursus om konflikthåndtering i børnefamilien
Psykolog Heidi Agerkvist

Få videokurset om konflikthåndtering i børnefamilien

Konkrete og effektive redskaber til dine udfordringer i hverdagen med børn

★ Løbende tips og inspiration til mere ro og glæde i familien

★ Få den nyeste viden først

(Koster kun din mailadresse)

You have Successfully Subscribed!